lydnadshundar

Alla inlägg den 29 maj 2011

Av Jenny Eriksson - 29 maj 2011 16:16

Jag som aldrig blir sjuk (*knackar i trä*) vaknade tidigt på torsdagsmorgonen upp med en obehaglig känsla, vilken visade sig vara en släng av maginfluensa. Efter en snabb visit på jobbet (det var tvunget inför betygsättningen) och påhäslning av snälla mamma som kom med nyponsoppa och cola kröp jag i säng och stannade där resten av dagen. Endast korta besök i rastgården utanför huset med hundarna fick mig på fötter. 


Jag stannade hemma även på fredagen, men på eftermiddagen kände jag mig tillräckligt frisk för ett lydnadspass tillsammans med Lotta och Siri på Haninge BK. Innan träningen gick jag på en längre promenad med hundarna, med Nike i dragsele, men trots det var hon helt tokig ute på planen! En hel dag näst intill utan promenader gjorde sitt, och det var mer spring än hjärna på lilla tjejen! Men kul hade vi  


Igår lördag träffade vi Lotta och Sandra på Stockholm Södra. Jag hade bestämt mig för att länka eliten i tre delar. Första delen, ff, gå-runt-rutan och inkallning gick hyfsat, och jag belönade en snabb start i inkallningen. Nästa del, rutan och dir app gick inte alls. Rutan, som är ett favoritmoment, missbedömde hon, och hade svårt att hitta rätt. Konskicken var däremot riktigt bra. I dir app gick hon på mittenapporten, flertalet gånger. Även här var dock konskicken bra. Sista delen, hopp-apport, vittring och fjärr, gick riktigt bra, och fjärren var nog den snyggaste hon gjort  ! Kunde därmed nöjd skicka på slutbelöning. Därefter gjorde jag det som jag INTE ska göra, nämligen ytterligare ett par skick på dir apporten! Varför?!   Inte blev det bättre, snarare blev både jag och Nike frustrerade, och jag bestämde mig för att avsluta. Visst fick jag en eller annan bra båge till rätt apport, men det blev mer fel än rätt. Måste komma ihåg att släppa ett problem när jag ser att det inte blir någon förändring. Anne sa också en klok sak en gång (så klart!) som jag måste ta med mig, att inte låta min hund göra samma fel om och om igen. Istället måste jag ändra något i mitt agerande när det blir fel. Nu gick jag från träningen med en känsla av misslyckande trots att Nike gjort riktigt bra saker.


Som tur var bestämde jag och Malou att vi skulle träna idag på Sthlms avd, och jag strukturerade upp min träning ordentligt innan. Regnet föll över Stockholm, men vi trotsade vädret och tog itu med träningen. Tur att man bestämmer i förväg ibland, så att man inte hämmas av väder och vind! Jag var riktigt nöjd med mig själv och Nike efteråt, jag höll mig till min plan och Nike briljerade! Vi gjorde kort ff, gå-runt-rutan med fokus på att behålla aktivitet runt konerna och vid kommendering, dir app med fokus på bågarna ut från konen samt platsliggning med fokus på nedläggandet och uppsättandet. Allt detta gjorde hon utmärkt, förutom nedläggandet, där måste jag nog tänka om. Vi avslutade med ett uppsättande i fjärren, där jag gick ut på tre meter ungefär, och både jag och Malou tappade nästan hakan av hur snabbt och snyggt hon gjorde det! Aldrig har jag sett henne sätta sig upp så! Slutbelöning så klart, och min målbild höjdes en aning  ! Känslan när jag lämnade detta pass var helt annorlunda mot gårdagen. Struktur och tydlighet, måste ha dessa med mig varje pass!


Nästa vecka är kort, endast tre jobbdagar! På fredag åker vi ner till Hanne och träffar lilla Ayla! Äntligen ska vi få mysa med sötnosen!


Ha det gott!



Ovido - Quiz & Flashcards