lydnadshundar

Alla inlägg under november 2009

Av Jenny Eriksson - 29 november 2009 18:17

Vi har genom bloggande kunnat följa NM-tävlingarna i lydnad i Norge, och glädjande nyheter talar om att Sverige tog hem lagvinsten! Stort grattis till alla tävlande!! Lotta Linusson som var med på SM-satsningskursen förra helgen är landslagsansvarig, så hon och Anne har varit med laget i Norge under helgen. Tummen upp för dem alla!


Vår egen träning går framåt. Ibland undrar man varför saker och ting händer. Helt plötsligt, tycks det i alla fall för mig, har Nike börjat ligga kvar på inkallningskommandot på inkallningen. Detta har aldrig någonsin inträffat förr, varför händer det nu? Jag kan bara tänka mig att eftersom vi jobbat mycket med platsliggningen, kan hon bli lite osäker på momentet. Jag använder dock olika kommandon. Det kan också vara så att hon förväntar sig ett kommando från tävlingsledaren, och sedan mitt kommando, men helt säker kan jag inte vara. En tredje tanke kan vara att "hit" och "ligg" låter väldigt lika och att hon blir komfunderad över vad jag ropar. Jag har därför bytt inkallningskommando till "Nike, kom" istället för "Nike, hit", och ikväll kom hon direkt. Längre tid behövs för att kunna utröna vad som egentligen skapat beteendet.


Platsliggningen fungerar bättre och bättre. Tack vare en gran som satts upp på baksidan av vårt hus, finns nu ett superbra ställe för mig att gömma mig bakom, och ändå kunna se Nike. Idag fick hon ligga två minuter, och förrutom ett lyft på huvudet låg hon lugnt och stilla. Vi fick bra störning av en man som genade över gräsmattan bakom Nike.


I morgon ska jag försöka hinna lägga ett spår. Kanske kan jag lägga ut det innan jobbet, så att det bara är att ta spåret så fort jag kommer hem. Om jag orkar ut i skogen i morgon bitti...


På återseende!

Av Jenny Eriksson - 27 november 2009 21:13

Efter gårdagens tre tester fick jag idag resultatet; inget verkar vara fel på binjurarna, blodproven var normala. Det är skönt, men samtidigt jobbigt, eftersom det betyder att det måste vara något annat. Så på onsdag ska vi göra nya tester. Nya tesen är att Dina skropp inte kan koncentrera urinen. Därför ska hon få vara intagen under en hel dag på djurkliniken för att man ska kunna ta urinprov vartannan timme. Jag återkommer om dessa resultat.


  

Vacker Dina vid ån i Dalarna.


Ha det gott!

Av Jenny Eriksson - 23 november 2009 19:12

Hela helgen har handlat om hundträning, det bästa som finns! Dessutom tillsammans med trevliga hundmänniskor och goda vänner. Hur härligt som helst!


Vi reste redan på fredag eftermiddag för att kunna ta vara på all tid. Fredagskvällen handlade om att ta stugorna i besittning och genomgång av lördagens träning.


På lördagen delades vi in i två grupper om sju i varje. Varje ekipage fick 15-20 minuter egen träning förmiddag och eftermiddag med den störning som passade. I bakgrunden ljöd musik från ljudanläggningen, allt för att få så mycket störning som möjligt. Jag ville ha ingångar på planen med folk som stod och pratade och gick förbi oss. Min noja är att Nike inte är med mig in på tävlingsplanen och då tappar jag direkt. Nu fick jag se att så mycket har hänt! Träningen har gett tydliga resultat. Nike bryr sig allt mindre om folk som domare och tävlingsledare, så nu kan jag släppa den nojan lite. Vi provade också att kasta apportbocken mot människor, så att hon fick hämta den vid deras fötter; inga problem. Skönt att se!


På söndagen fick vi prova på att byta ringar mellan momenten. I första ringen gick vi fritt följ och gjorde hoppet. I andra ringen fanns rutan, samt två egenvalda moment. Jag valde metallapportenoch fjärren på förmiddagen, och sättande under gång och vittring på eftermiddagen. Mellan ringarna fick vi vänta i "tält" (fotbollsmål). Vi fick också göra gruppmomenten, med sittande i grupp i ring ett och platsliggningen i ring två. Det jag upptäckte var att Nike gillar att vara inomhus! Hon var jättefokuserad och laddad, jag fick dämpa henne till pass två. Alla moment fungerade riktigt bra, även om vi gjorde småmissar. Det viktiga var att se att både Nike och jag kunde fokusera och stänga allt annat än oss ute. Vi var verkligen i vår bubbla.


Hela helgens träning visade att vi verkligen är på rätt väg! Träningen ger resultat. Jag ser också, något jag visste sedan tidigare men som är härlig att känna, att min hund är fantastisk. Hon ger allt och sviker aldrig. Underbart! Tack, tack, tack Hanne!


      


Tyvärr har jag tråkiga nyheter om Dina. Dina har under hösten haft jobbigt med kissandet, speciellt under nätterna. Nästan varje natt har hon väckt mig och behövt gå ut för att kissa. Hon har också druckit mycket, och haft en enorm aptit. Dessutom har hennes öron, päls och hud varit ofräscha. Så förra veckan besökte vi veterinären. Med oss hade vi ett urinprov. Det visade sig att hon hade mycket protein i urinen, vilket kan tyda på problem med njurarna eller binjurarna. Så vi fick ta blodprover och invänta resultat. Proverna visade förhöjda värden på binjurarna, så på torsdag ska vi ta ytterligare prover för att se om det är den sjukdom vi tror. Proverna ska tas tre gånger på en och samma dag, kl 8:00, kl 12:00 och kl 16:00. Vi håller tummarna.


På återseende


Av Jenny Eriksson - 15 november 2009 18:49

Några bilder på mina vackra hundar.


  

Söt Dina, med lite skäggGlad


  

Hertha i Dalarna. Hon ställer alltid upp sig, blir alltid fin på bild.


  

Vackra Nike!


Ha det gott!



Av Jenny Eriksson - 13 november 2009 19:47

Jag måste ju uppdatera er om hur det var i London! Vi hade ett par underbara dagar. Vädret var fantastiskt, soligt och varmt alla tre dagar. Vi var ett trevligt gäng kvinnor som trivs väl i varandras sällskap, och vi gjorde mycket; Shakespeare walk, The Globe, Jack the Ripper walk, shopping. Alldeles underbart, faktiskt!


Shakespeare walken var på två timmar och tog oss genom Shakespeares gator och hus. Mycket är naturligtvis borta, men en del finns kvar. Bland annat kunde vi se en gammal pub som faktiskt fanns på samma plats då som nu. Vår guide var inspirerande och teatralisk, vilket inte var så konstigt eftersom han även arbetade som skådespelare. Det var härligt att få insupa det engelska språket, bara låta det skölja över en. Guidningen avslutades vid den nya The Globe, uppförd precis så som teatern borde sett ut på 1600-talet. Dock inte på exakt samma plats, då det numera finns k-märkta hus från 1800-talet uppförda där Shakespeares egen teater tidigare låg.


  


På kvällen gick vi på Jack the Ripper walk, även denna var två timmar. Otroligt många människor hade samlats för denna tur, så vi delades upp i två grupper. Den här gången fick vi gå samma gator och se samma vrår som mördaren besökt under den hösten 1888. Spännande, och rysligt!




Dagen därpå ägnades åt shopping! Vi gick till Covent Garden och tittade på deras marknad. Där köte jag en äkta skedring. Mycket stilfull måste jag säga. Jag köpte också en klänning, en annorlunda, men häftig klänning som jag kände var jag helt enkelt.


Innan vi åkte satt vi på en uteserving och solade oss i kortärmat. I slutet på oktober!


  


Det var en kort tur, men för mig som aldrig varit i London tidigare var det en härlig upplevelse. Jag kommer gärna tillbaka.



Två dagar senare befann jag mig i Dalarna. Där visade termometern nära noll, och jag bodde med hundarna i min husvagn. Lite skillnad, men inte sämre. Vi hade ett par lugna och fina dagar där innan vi åkte hem för att påbörja andra halvan av höstterminen. Hundarna njöt av friheten!


  


Jag återkommer om SM-satsningen i Boxholm som är nästa helg.


Ha det gott tills dess!

Av Jenny Eriksson - 11 november 2009 19:34

Jag har inte skrivit på länge, och det finns ett par förklaringar till det. Rubriker berättar en del.


Förra måndagen la min dator av. Jag ville bara lägga in ett nytt program, datorn ville inte samarbeta, och det slutade med att datorn vann. Det vill säga, den vägrade göra något alls. Så i lördags köpte jag en ny, faktiskt min första. Alla andra datorer har jag fått av min snälle bror.


I onsdags var jag på återbesök hos min tandläkare. Att ett hål måste lagas var jag beredd på, men jag visste också att det fanns en möjlighet att det var fördjupt och att det skulle bli rotfyllning istället. Mycket riktigt, en rotfyllning påbörjades. Härligt!


Så gör man av med mycket pengar på kort tid. Och har jag något sparat? Inte alls. Det är min syster som är bra på sådant.


Ha det gott!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards