lydnadshundar

Alla inlägg under augusti 2009

Av Jenny Eriksson - 31 augusti 2009 19:19

Idag kom brevet som talade om att vi kommit med på vårt första jaktprov. Det känns nervöst, men det ska bli jättekul att komma iväg och se hur vi ligger till. Nu gäller det att hårdträna fram till provet. Det värsta vore om inte lydnaden satt, fotgåendet och passiviteten. Det andra är en situationssak, det kan bli missförstånd eller för svåra uppgifter, och det gör inte så mycket. Då visar hon att hon jobbar i alla fall. Jag återkommer med resultat.


Hertha har blivit mycket piggare de senaste dagarna. Ett tag var jag orolig för henne, hon var så otroligt slö och långsam på promenader. Jag funderade på om hon hade sköldkörtelproblem eller kanske hjärtfel, men nu har hon varit pigg och glad och bjudit in Nike till lek. Kanske var det värmen tillsammans med löpet som gjorde att hon gick så långt bakom mig som kopplet tillät. Jag håller tummarna.


Ha det gott!

Av Jenny Eriksson - 22 augusti 2009 14:10

En vecka har man nu varit åter på jobbet. Lite ångest, men också lite kul. Det är trevligt att få träffa alla underbara jobbarkompisar, och faktiskt, även om jag inte vill erkänna det, ganska skönt att få tillbaka lite rutiner i vardagen. Det går nog över snabbt;) Men vi började bra med konferensresa till Gotland två dagar, och i veckan har ett par av oss beställt biljetter till London för utbildningsresa. Tre dagar och två nätter ska vi vara i Englands huvudstad för att botanisera i språket och diverser litterära och kulturella evenemang. Härligt!


Träningen går framåt. Igår tränade jag både Dina och Nike. Dina har inte tränats på ett tag, men det gick över förväntan. Fria följet var en dröm mot vad hon ibland presterar, och vittringen som hon har slarvat med fungerade riktigt bra. Kanske kan vi anmäla oss till en tävling i höst.


Snart är det dags att ta itu med tvätten igen. Tar det aldrig slut?!


Vi hörs!


Av Jenny Eriksson - 13 augusti 2009 18:32

Så var sommarens stora händelse över. Igår kom vi hem från ett fantastiskt givande lydnadsläger, så givande som jag hade hoppasts och önskat. Vi var fem deltagare där alla hade olika raser och åldrar på sina hundar. Vi hade också kommit olika långt i vår träning, vilket ledde till givande diskussioner och tankar. Kursen hölls på Kolsva Brukshundklubb, som Anne, vår instruktör, hade hyrt under de dagar vi befann oss där.


Bland det viktigaste för min träning var att jag fick upp ögonen för hur jag ska förbereda mig och Nike innan vi går in på planen, samt inför vissa moment så som fria följet. I mitt huvud har bilden hittills varit att jag måste ha Nike i fot med ögonkontakt hela tiden vi går in på planen, och att jag måste peppa upp henne inför fria följet. Det behövs inte alls! Visst ska vi gå in tillsammans på planen och då befinna oss i vår bubbla, men Nike klarar utmärkt av att i väntan på att sätta igång med fria följet sitta lugnt vid min sida och titta åt det håll hon vill. Vid mitt "fot" går hon sedan direkt in i arbete, något jag har oroat mig för tidigare. Nu kan jag slappna av lite mer och förlita mig mer på hennes kompetens. Inför fria följet ska jag smeka henne lugnanade för att hon ska komma in i koncentration och inte i övertempo. Hon ska jobba, men inte stressa.


Jag såg också skillnad i hennes belöningar, och tror mig veta mer tydligt vad hon vill ha; boll och bollkastaren. Mat är gott, men det andra är roligare. Så nu jobbar vi en hel del med bollkastaren som extern belöning.


Vi arbetade också med alla moment, men det är de två tidigare punkterna som är de viktigaste att klura ut för att momenten ska bli så bra som möjligt.


Lägret gav mig så mycket, och nu ska vi använda de sista dagarna till att jobba med de här delarna. Nike är helt slut, men verkar lika nöjd som jag. Om matte lär sig vad Nike vill ha tycker hon nog att livet blir härligt att leva!


Må gott!

Av Jenny Eriksson - 9 augusti 2009 10:23

I fredags var vi uppe med tuppen. Kl 5:45 ringde klockan, och det tog nog ett tag innan jag uppfattade vad det var. Min klocka har inte ringt så tididgt på länge, och man märker att man inte är van. Nu är det bara en dryg vecka kvar till jobbstart, så det är verkligen dags att vända tillbaka på dygnet.


I alla fall så var det bilen som skulle besiktas tidigt på morgonen, och även om jag inte har märkt något speciellt med den, så blir man lite nervös. Tänk om det är något som är fel! Men jag kunde vara lugn, bilen blev godkänd, så nu är det bara att tuta och köra. Det är tur att jag har en pappa som är bilmekaniker i botten, som kan fixa avgasrör som det blir hål på till exempel.


Efter besiktningen åkte jag och Nike till Södertälje BK för att träna med Mia. Det blev ett mycket givande träningspass för oss båda. Mia ska snart iväg och tävla klass III och jag håller tummarna. Det var riktigt varmt och soligt, och vi tränade mitt på dagen, men hundarna höll tempo och fokus genom hela passet. Vi ska försöka komma ut och träna lite i skogen också, jag behöver lite hjälp med markeringar inför vårt jaktprov.


I morgon ska jag upp tidigt, tidigt igen; kl 8:45 ska vi träffas i Köping och sedan börjar hundlägret. Jag vet att jag tjatar, men jag ser verkligen fram emot det. Jag tror vi kommer att lära oss massor!


Ha det gott!

Av Jenny Eriksson - 6 augusti 2009 09:04

Nu har jag, påhejad av min uppfödare Hanne, äntligen anmält oss till ett jaktprov under hösten. Det är inte helt säkert att man kommer med, men det finns nog stora möjligheter. Så nu gäller det verkligen att hålla igång jaktträningen. Därför gick vi ut igår och tränade dirigeringar, linjetag, sök, närsök och lite markeringar, fast jag gjorde dem själv. Vi tränade både på land och i vatten, och i sankmark. Nike är en riktig klippa när det gäller jaktträningen! Alltid villig att göra sitt bästa, och jobbar hårt in i det längsta. Även när det kom andra hundar som gick nära förbi kunde jag skicka iväg henne på ett sök.

Avlämningarna fungerar numera nästintill perfekt. Någon gång fick jag påminna henne om bättre koncentration, men sedan satt det perfekt igen. Jag ser verkligen fram emot det här provet, mest för att få se var i träningen vi egentligen befinner oss. Jag har aldrig varit med på ett jaktprov, och jag tänkte åka till Vårsta den 22 augusti då det är prov där, öppen klass visserligen men man kan få en liten hint.

Jag har också kontaktat en person för att få tag på fåglar att träna på. Probelemt är var jag ska ha dem, min frys är ganska full... Jag kanske får rensa lite där.


Dagen kommer att användas till tvättning och städning. Snart börjar hundlägret, och sedan är det endast ett fåtal dagar till det är dags att återgå till jobbet. Igår tvättade och städade jag bilen, i morgon är det dags för den årliga besiktningen. Det är underligt hur mycket skit som kan lagras i en bil under semestern; tröjor, stövlar, hundsaker slängda här och där, gamla kvitton, godispapper, ett helt grustag osv osv. Nu är den ren, åtminstone för en liten stund.


I morgon ska jag åka till Södertälje BK och träna med Mia igen. Vi har ett riktigt bra utbyte under våra träningar och det är så kul. Vi har båda två anmält oss till Annes och Lottas tävlingsträningskurs i oktober, en riktigt nyttig kurs inför tävling. Jag gick den med Nike i våras, då tränade vi inför klass I, nu ska vi träna inför tävling i klass III... Det går framåt:).


Ha det gott!


Av Jenny Eriksson - 1 augusti 2009 09:29

Veckan har gått i lugnets tecken. Vi har tränat en del, men också varit lata och legat i solen och på soffan. När man har haft en så lång ledighet börjar ångesten så smått smyga sig på nu när det "bara" är två veckor kvar till jobbstart. Ett lyxproblem kan man tycka, och jag ska försöka att inte tänka på jobbet så här långt i förväg. Det är mycket annat som ska hinnas med innan, bland annat så klart det efterlängtade lägret.


Träningen har varit effektiv den här veckan. I torsdags tränade vi i ridhuset på Blåkulla ridskola där jag rider två gånger i månaden. Jag hjälper till att sätta igång en av hästarna efter sommarbetet, och passade då på att använda mig av ridhuset. Nike trivs med att träna i ridhus, hon gillar underlaget, och har ganska lätt för att fokusera inomhus. Nu hade inte ridhuset använts så mycket på ett tag, så lukterna var nog inte så starka, men trots allt en mycket bra träning.


Igår bar det iväg till Trosa för träning med Mia och hennes flat Pasco. Vi tränade på en stor gräsplan nere vid hamnen, bland folk, båtar och hundar. Det var ett utmärkt tillfälle att träna koncentration och fokusering, och Nike klarade det riktigt bra. Trots en helt ny plats med mycket som pågick runt omkring kunde hon koncentrera sig på mig och sina uppgifter, så jag var riktigt nöjd.


I morgon ska jag och Mia åka iväg till Södertälje BK för att träna i miljö med mycket störning. Det ska vara både lydnadstävling och utställning, och med det många hundar och människor runt omkring. Nyttigt.


Ha det gott!


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards