lydnadshundar

Alla inlägg under oktober 2009

Av Jenny Eriksson - 18 oktober 2009 19:48

Hur kan det vara så att man kan bli så lycklig av att hunden tar rätt pinne fem gånger på raken? Vi har haft sådana problem med vittringen, några gånger har det känts som att det aldrig kommer att fungera. Och så plötsligt, efter mycket huvudbry och tankar som knakat, löser sig knuten! Efter ytterligare misslyckanden med vittringen var jag tvungen att börja fundera i andra banor. Jag var på väg att börja om helt med en ny metod, men när även det första trevande försöket hintade om samma grundproblem kände jag att jag måste tänka om. Jag funderade och funderade, som Baltazar ungefär, och tillslut kom jag fram till ett sista sätt att prova. Genast visade det sig att jag var på rätt spår, hurra, och jag fortsatte enligt planen. Detta var en vecka sedan, och från att vara ungefär på noll i utvecklingen är momentet idag nära nog tävlingsmässigt! Det är lycka detGlad!

Av Jenny Eriksson - 18 oktober 2009 14:31

Min kära syster ska köpa in en kamera till migGlad! Så snart kan jag förhoppningsvis lägga in flera vackra bilder här. Jag ska också försöka lära mig hur man får in film från filmkameran på datorn, så att jag kan lägga ut det här.


Tränade på Stockhom Södra i morse. Just nu behöver vi verkligen jobba på platsliggningen, men det är så tråkigt tycker jag... Jag har bestämt att varje morgon när vi är i Dalarna ska inledas med platsliggning med hakan i backen. Nike brukar lära sig snabbt, det gäller bara att hålla ut helt enkelt.


Om en vecka befinner jag mig i London, hurra!!


Ha det gott!

Av Jenny Eriksson - 11 oktober 2009 16:12

Helgen började med en sessior hos Anne. Vi gick igenom alla moment i klass III, utom gruppmpmenten, och konstaterade att Nike kan sina moment, men det är fokuseringen mellan momenten vi måste jobba på. Från nu gäller stenhårt och konsekvent att Nike förlorar sin belöning (=bollkastaren) om hon tappar fokuset mellan momenten. Det kommer att bli svårt för mig... Men jag måste göra detta om jag ska komma dit jag vill.


Lördagen ägnades åt heldagskurs, även denna för Anne. Den här kursen fokuserar på att få hunden att hålla fysiskt och mentalt för den tävlingsnivå som vi vill komma till. Igår pratade vi om att stärka hundens muskler och uthållighet, och vi fick prova lite olika metoder. En som jag fastnade för, eftersom jag tror att Nike behöver den, är kedjedrag. Så efter kursen åkte jag till Coop och inhandlade en 5 m lång kedja som väger ca 3 kg. Jag hade redan en bra sele av nome-typ, så det var bara att fästa och prova. På kvällen gick vi en promenad på 10 min. där hon drog kedjan, och det fungerade jättebra. Nu ska hon få dra 10 - 15 min varje kväll i 3 veckor, sedan kan man utöka tiden men göra färre gånger, kanske 3 ggr/vecka. Detta stärker sätesmusklerna, något som är väldigt viktigt för Nike eftersom hon har D-höfter. Nike har redan riktigt bra bakdelsmuskler, men det måste underhållas. Kedjan är bra nu när det börjar bli för kallt att simma.


Idag har jag badat och klippt både Dina och Hertha. Dina behövde bara raka öronen, men Hertha fick en riktigt genomgång och är nu så fin.


Nu kör jag vittringsträning med Nike varje kväll på baksidan av vårt hus. Igår fungerade det så bra så att jag nästan blev tårögd. Det här är ett moment som gett både mig och Anne huvudbry, men kanske, kanske håller det på att lösa sig. Jag håller tummarna!


Ha det gott!

Av Jenny Eriksson - 4 oktober 2009 18:26

Sitter trött, men nöjd i soffan efter en intensiv helg med hundträning. Fredag kväll, lördag förmiddag och söndag förmiddag har ägnats åt att tävlingsträna. Anne och Lotta höll i kursen och hade som vanligt ett genomtänkt upplägg. Varje dag var vi på nya platser för att träna just miljö, olika underlag och olika omgivning. Kursen var oerhört nyttig, dels att tänka efter hur nästa dags upplägg för mig och min hund borde vara för att få ut det mesta av träningen, och att sedan se om jag tänkt rätt, hur utvecklades hundens prestation? För min egen del kunde jag se en enorm utveckling hos Nike. Jag ville mest träna henne i miljöstörning och bad därför om mycket folk som rörde sig på planen, och även att det fanns andra störande moment, bla olika slags koner. Genom de tre dagarna kunde jag se en stor förändring hos Nike, hon blev mer trygg och brydde sig mindre om allt annat runt omkring. Kul att se att träningen gav effekt, och att jag tänkte rätt (med lite hjälp från våra tränareFlört).


Vi hade dessutom tur med vädret. Trots att detta har varit en ovädershelg har vi lyckats undslippa regn. Det var kallt i ridhuset i fredags kväll, men det kan man stå ut med. Både igår och idag hann vi klart innan regnet svepte in.


Tack vare hjälp från de andra deltagarna lyckades jag bli filmad varje träningstillfälle, och det har varit nyttigt att se det hela på film. Där kan man lägga märke till detaljer man missat i stunden, och utifrån det analysera och planera träningen. Kanske kan jag lägga upp en liten bit här, om Jonas kan hjälpa...


Idag tog Marie Linder bilder på oss när vi "tävlade". Hon har redan hunnit mejla dem, så här nedan följer några av dem. Visst är Nike en underbar och vacker hund!


Ha det gott!

  

Fritt följ


I rutan


Ligga kvar i rutan


Apportering är skoj!


  

Metallapportering


 Mot slutbelöningen!


"Får jag en godis, snälla?"


 

Vacker!


Tack för jättefina bilder, Marie!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards